Pojęcie audytu – cytując internetowe wydanie Słownika Języka Polskiego PWN – oznacza sprawdzenie przedsiębiorstwa, firmy czy spółki pod kątem przeróżnych aspektów, między innymi organizacyjnych i finansowych, jak również oszacowanie perspektyw przyszłego rozwoju. Czym, mając na uwadze zacytowaną definicję, jest więc audyt SEO? Jest to dogłębna analiza strony internetowej, sprawdzająca przeróżne jej elementy, jak prędkość ładowania się witryny, kod strony, hierarchię nagłówków, meta opisy i tytuły i wiele innych aspektów. Nie licząc samego wyliczenia błędów oraz uchybień, w szczegółowym audycie SEO muszą znaleźć się też wytyczne odnośnie rozwiązania wykrytych problemów.
Audyt SEO sprawdza witrynę internetową pod kątem dostępności, zgodności ze normami W3C, zawartości strony, a także prawidłowości kodu. Prócz tego sprawdzane jest też, czy witryna jest przyjazna dla wyszukiwarek internetowych. Krótko mówiąc, audyt SEO zleca się agencji, by wskazała ona wszystkie błędy na stronie oraz – co najważniejsze – zaleciła rozwiązania, które umożliwią ich naprawę.
Audyt SEO – darmowy czy płatny?
Online można znaleźć wiele stron oraz narzędzi, dzięki którym w mgnieniu oka i bez ponoszenia żadnych kosztów przeprowadza się audyt SEO strony www. Pozytywy takiego rozwiązania? Szybkość oraz cena. Argumenty przeciw? Długo by wymieniać. Bezpłatne narzędzia bądź też dema z niewielką paletą opcji, są niedoskonałe. Jeżeli już zauważą pewne błędy na stronie, to zazwyczaj nie wszystkie. Mnóstwo problemów (przykładowo w kodzie) dostrzec można jedynie podczas analizy wykonanej przez człowieka, a nie oprogramowanie.
Na płatny audyt SEO wykonywany przez agencję należy zaczekać zazwyczaj od kilkunastu dni do mniej więcej miesiąca. Termin na dostarczenie dokumentu powinien zostać sprecyzowany w umowie zawartej z agencją, która podjęła się jego wykonania. Audyt w wersji płatnej umożliwia wykrycie wszystkich najważniejszych błędów kryjących się w witrynie. Jeżeli strona była uruchomiona na ogólnodostępnym szablonie bądź na platformie pokroju Magento czy Shoper, to rzeczy do poprawy może być dużo. Gdy witryna powoli się wczytuje, a na ważne dla klienta słowa kluczowe wyświetla się daleko za pierwszą dziesiątką wyników wyszukiwania, to też są to sygnały, iż zamówienie w zewnętrznej firmie SEO audytu jest odpowiednim pomysłem.
Jakie problemy pokazuje SEO audyt?
Rzetelnie przeprowadzony audyt SEO może obnażyć masę błędów strony, najczęściej:
- brak albo źle wykonana integracja z narzędziami Google (przykładowo Google Search Console),
- przyczyny słabej widoczności witryny na frazy kluczowe,
- faktyczna liczba zaindeksowanych podstron,
- problemy z dostępem do strony dla botów wyszukiwarek,
- jakość kodu strony,
- nieprawidłowości w strukturze nagłówków,
- słaba jakość treści na stronie,
- brak tłumaczeń wersji językowych strony,
- brak metadanych,
- błędy w wersji mobilnej strony, np. nieprawidłowe wyświetlanie się jakiś elementów,
- brak bądź źle wypełniona wizytówka Google Moja Firma,
- niska prędkość wczytywania się strony w wersji desktopowej i mobilnej
.
Nasze dane kontaktowe:
SEO4.net Pozycjonowanie i Optymalizacja
ul. Grzegórzecka 78/8
31-559 Kraków
Tel.: 12 384 83 00
Mob.: + 48 600 21 20 61
E-mail:
[email protected]